استفاده از نظریه های آموزش ریاضی در تدریس جبر |
کد مقاله : 1080-SLAA10 |
نویسندگان |
ابوالفضل رفیع پور * عضو هیات علمی بخش آموزش ریاضی - دانشگاه شهید باهنر کرمان |
چکیده مقاله |
در این مقاله پس از بحث در مورد ضرورت توجه به آموزش ریاضی دانشگاهی و به خصوص آموزش جبرخطی؛ برخی از نظریه های آموزش ریاضی که در فرآیند یاددهی-یادگیری آموزش جبرخطی مفید بوده اند، مرور خواهند شد. در این بین نظریه APOS با شرح و بسط بیشتری توضیح داده خواهد شد. به طور مشخص این نظریه به کالبدشکافی فعل و انفعالاتی که در ذهن یادگیرنده در طی فرآیند یادگیری مفاهیم ریاضی رخ می دهد، می پردازد. در ادامه، کاربرد این نظریه برای چند مفهوم ریاضی، به خصوص برای مفهوم مقدار ویژه و بردار ویژه، بیان خواهد شد. در پایان، به کاربردهای عملی حاصل از به کارگیری این نظریه، در بهبود فرآیند یاددهی-یادگیری مفاهیم جبرخطی، اشاره خواهد شد. |
کلیدواژه ها |
جبرخطی، آموزش ریاضی دانشگاهی، نظریه APOS |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه شفاهی |